Existuje mnoho možností jak si sledovat své příjmy a výdaje a mít v nich přehled. Můžeme si je jednoduše zapsat, využít obálkový systém, pravidlo 50/30/20 nebo nulový rozpočet. Je jedno, který způsob si vybereme. Důležité je aby to vyhovovalo nám.
Dnes vám chci však prozradit jednu další metodu, kterou využívám já. Metodu, díky které mám neustále přehled o svých financích, aniž bych si musela zapisovat každou položku příjmu nebo výdaje jednotlivě.
A tady to je:
Metoda 4 účtů
U této metody jde o to rozdělit si své příjmy do 4 kategorii na 4 různé účty:
1. Běžný účet
Na tento účet nám přicházejí všechny naše příjmy a ty se dále rozdělují. To co nám na tomto účtu zůstane používáme pro pravidelné platby, které máme každý měsíc, jako je nájem, energie, mobil… a na další výdaje jako je jídlo, cestování či věci do domácnosti
2. Spořící účet
Na tomto účtu si držíme naši finanční rezervu. Finanční rezerva je za mě základ! Je to naše pojistka, pokud by nešly věci podle plánu. Běžné poučky tvrdí, že bychom ji měli držet ve výši výdajů na 3 až 6 měsíců. Já se nebojím tvrdit, že je v pořádku mít i roční rezervu a u podnikatelů ještě vyšší.
3. Další spořící účet
Tento účet využívám na věci, které si přeji na narozeniny, Vánoce nebo na nepravidelné výdaje, ale také na výdaje, které mám jednou ročně jako je například pojištění domácnosti či pojištění auta. Peníze zde mám oddělené od své finanční rezervy, protože vím, že je plánuji utratit.
4. Investiční (majetkový) účet
Asi je jasné k čemu mi tento účet bude sloužit. Ano! K investicím. Nemusí se však jednat pouze o jeden účet. V případě, že investujeme přes různé platformy, brokerů či společností je možné, že těchto účtů budeme mít více.

A jak to může vypadat v praxi? Nejprve si rozdělte své příjmy na 4 kategorie:
Určete si, kolik korun potřebujete reálně na jeden měsíc.
Možná se Vám hned na začátku nepodaří odhadnout částku, kterou utratíte. Ale mám tu pro Vás tip: podívejte se na své poslední výpisy z běžného účtu. Ty Vám prozradí, kolik a na co utrácíte. A možná díky tomu přijdete také na to, že platíte i za věci, které nevyužíváte.
Dále si určete, kolik peněz je třeba si zasílat na finanční rezervu.
Pokud ji nemáte vůbec vybudovanou, ze začátku bych si na ni posílala víc. Později, až bych měla alespoň 20 — 30 tisíc korun ušetřených, tak bych si vytvořila další, třetí účet.
Zjistěte, kolik peněz ročně potřebujete na své nepravidelné výdaje.
Zde si vezměte pero a papír a napište si, jaké máte plány:
- Pojedete na dovolenou?
- Kam? Kolik to bude stát?
- Plánujete kupovat Vašim blízkým dárky k narozeninám?
- Komu? A kolik za to chcete utratit?
- Jaké další platby vás čekají?
- Máte některé platby, které platíte jen jednou ročně? Nějakou pojistku?
- Chtěli byste si na něco našetřit?
- Nemáte už doma náhodou 10 let starou pračku a je možné, že bude zapotřebí koupit novou?
A poslední věc, určete si kolik korun můžete investovat.
Zůstane Vám měsíčně pouze 1000 kč? Nevadí, i 1000 kč nám v dlouhodobém horizontu udělá krásný balík peněz!
Účty následně „naplňujeme“ postupně. Pokud jsme na začátku, tak v první řadě musíme zjistit jaké jsou naše pravidelné měsíční výdaje. Po-té začneme s budováním finanční rezervy. Není třeba se hned snažit o 3 až 6ti měsíční výdaje. Vytvořme si alespoň nějakou rezervu. Následně na to si vytvoříme další, třetí účet. A nakonec se pustíme do vytvoření investičního účtu.
TIP: V dnešní době jsou účty v bankách často zdarma, a pokud stále ještě účet zdarma nemáte, určitě se podívejte na možnosti vaší banky! Banka je podnik, který o svého klienta nechce přijít a tak věřím, že účet zdarma vám nabídnou.
Náš rozpočet může vypadat následovně:
50 % z příjmu použijeme na běžné výdaje (běžný účet),
30 % z příjmu na nepravidelné výdaje (spořící účet),
10 % z příjmu si odložíme (finanční rezerva),
a posledních 10 % investujeme (investiční účet).
Peníze takto pod kontrolou nám umožní držet se svého rozpočtu a finančního plánu a právě díky tomu dosáhnout svých cílů lépe a rychleji.
Tak co, pustíte se do toho se mnou?